- Michelle Blanc, M.Sc. commerce électronique. Marketing Internet, consultante, conférencière, auteure. 18 ans d'expérience - https://www.michelleblanc.com -

Mes observations se concrétisent

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Lors de mes observations Internet 2007, plusieurs points que J’ai soulevés, trouvent des échos ces jours-ci. J’en suis ravi. J’avais parlé de …

…la lutte entre le WiFi et le 3G.

Les contenus mobiles ont un grand avenir de ce côté-ci de l’Atlantique. Cependant, je doute fortement qu’ils empruntent la voie des ondes cellulaires.

Cette affirmation trouve son écho du côté de PFSK avec la publication de Three Region Theory For Mobile Phones [2]. On y lit que :

OK, so here’s a theory about mobile phones and their use: in terms of phones their are three regions: Region 1 where the internet reached most people before mobile phones (North America); Region 2 where the internet reached most people at the same time as mobile phones (Europe); and then Region 3 where mobile phones reached most people before the internet (Asia, South America, Africa). The timing of the adoption of the internet versus the mobile phone within a region affects the relationship that region’s citizens have with their phone; and therefore should govern the services that will be used there.

This could explain why cell phone services like video are ignored in the US while kids in India use their phones to download music for their mp3 players.

Because people in the US are ultra-connected with web services and the data they can find on the web through their computers, they don’t feel compelled to access the web from their phones. US users are ignoring the web services offered by cellular providers.

J’ai aussi parlé de tyrannie de la transparence [3]. C’est le thème du Wired de ce mois-ci et ils parlent, avec de nombreux exemples, de « radical transparency ». Finalement, je parlais des univers imersifs virtuels et je disais :

Il est aussi vrai que Second Life n’est plus seul et que de nombreux compétiteurs viendront troubler sa quiétude.

Dans les commentaires de ce blogue, Zelaurent s’inquiète de la venue de Home de PS3 [4], David Castera lui s’inquiète de la venue possible de Google dans ces univers [5]et Cavazza fait ses hypothèses de l’évolution des mondes virtuels [6]. Finalement, je vous invite à visiter Future.wikia.com [7], un wiki qui traite entre autres des développements technologiques possibles des univers virtuels sur les 40 prochaines années. Fascinant…

Technological development
• 2010-2015: video-realistic graphics based on general-purpose stable rendering systems.
• 2015-2020: integrated persistent worlds.
• 2015-2020: global physics with unlimited world complexity and simulation of most physical aspects.
• 2015-2020: sufficiently good non-human and domain specific human AI.
• 2015-2025: programmatic sound. Most aspects of reality can be simulated sufficiently well.
• 2015-2025: realistic simulations of all senses (through brain-computer interface).
• 2030+ : good human-level artificial intelligence.
• 2045+ : uploading and life in virtual reality.